Piše: Nik Gašaj
U savremenim državama je građanstvo ključna ujedinjujuća snaga, ali i nacionalnost ne samo da nije nepostojeća nego je prisutan u svim, čak i u razvijenim demokratskim državama. Radi se o tijesnoj povezanosti između građanske i nacionalne strukture društva.
Stoga se ukidanjem etnokulturnog elementa iz koncepta države, stvara iluzija o čistoj građanskoj državi. Brisanjem nekog fenomena iz vidokruga teorije, pravne norme i politike ne znači da ga nema ili da je nestao iz stvarnosti i života. Jer, baštinik poistovećenja nacije i države najčešće je većinska nacija, što može rezultirati nacionalnim unitarizmom s građanskim predznakom.
U Francuskoj na primjer, formalno ne postoji razlika između „većine“ i „manjine“, ali po koju cijenu? Manjine su izložene „demokratskom“ procesu asimilacije u većinsku naciju, koja se da bi im olakšala taj gubitak „velikodušno“ odriče svog identiteta u korist zajedničkog državljansko-građanskog identiteta. Stav je da su svi građani državljani Francuske, pa nema potrebe za kodifikovanjem posebnih prava za manjinske nacionalnosti. S obzirom na višemilionsko prisustvo afričke populacije u Francuskoj, doista briga za „čistotu“ građanske države od nacionalnog principa nije i demokratski napredak društva. Na drugoj strani, realnost je takva, da će Francuz za sebe reći da je građanin Francuske države, ali kao francuz, u nacionalnom smislu. Istovremeno, Alžirac koji živi u Francuskoj, reći će za sebe da je francuski državljanin, ali kao Alžirac, ne kao Francuz.
Iako Francuska formalno ne priznaje kategoriju nacionalne manjine, ipak, opšte je poznato da ona ima etničke probleme na svojoj teritoriji, što najbolje ilustruje slučaj Korzike. U okviru francuskog prava napravljen je izuzetak, odnosno prihvaćeno je da dio teritorije i stanovništvo koje tamo živi ima poseban tretman zbog svojih istorijskih i geografskih jezičko-kulturnih karakteristika, pa je 1991. zvanično uspostavljen specijalni status za Korziku („teritorijalni kolektivitet Korzike“). Francuski pravni poredak nastojao je da uspostavi svojevrsnu ravnotežu, tj. da ne prekrši princip jednakosti, ali i da prizna različitosti omogućivši da Korzika efikasno upravlja svojom teritorijom.
Izjednačenje države i nacije u nekim istočnim i jugoistočnim društvima, dobija smjer prema dominaciji većinske nacije. Građanski princip je „zatomljen“, civilna i politička prava uglavnom su „ukras“sistema.
Liberalna demokratija daleko je od toga da je nacionalne države potisnula u istoriju. Ako bi bilo tačno da je građanska država moguća jedino kao postnacionalna država, onda u Evropi po tom kriterijumu ne bi bilo građanskih država! Jer s malim izuzecima sve su savremene države nacionalno složene.
U savremenom svijetu ne postoje samo nacionalne ili samo građanske države. Uglavnom su sve one nacionalne države u političkom, ne u etničkom smislu, mada s različitim stepenom razvijenosti građanskog društva. Dakle, ne postoji dilema – građanska ili nacionalna država. Stvarna dilema može biti samo – demokratska ili nedemokratska država.
Budućnost i stabilna demokratija multinacionalne države ogleda se o tome, u kojoj je državotvornost podjeljena na sve etnonacionalne zajednice podjednako, u kojoj većinska nacija odnosno brojčano veća nacija ne uživa nikakav privilegovan status, osim možda što država nosi njeno ime. Ali i u toj situaciji, pošto brojnost sama po sebi inklinira ka nekim privilegijama, ostaje neophodnost zakonske zaštite individualnih i kolektivnih manjinskih prava.
U svakom slučaju, rješenja, osobito na našim prostorima ne mogu se tražiti ni na principu klasičnog liberalizma “jedna država – jedna nacija“ niti u utopiji postnacionalnih modela ljudske zajednice. Primjena demokratske formule po kojoj se nacionalna pripadnost, poput religije, tretira kao privatna sfera, nije istorijska datost, nego samo, kako bi rekla Dominik Šnaper, neka vrsta „kreativne utopije“. Bliže je realnosti, koncept demokratske države koja je u isto vrijeme i zajednica građana i zajednica nacionalnih kolektiviteta, kao neki oblik istorijske ravnoteže građanskog i nacionalnog principa.
Društvo može biti liberalno i pravedno, ako poštuje raznolikosti. Pravi test demokratije ne ogleda se samo u odnosu prema pojedincu već i prema nacionalnim manjinama. Stoga, u multinacionalnim državama uvijek je aktuelan problem u odnosu većine i manjine. Već je Tokvil, ukazao da većinski princip demokratije potiskuje manjinska prava i zakonito proizvodi „tiraniju većine“. Karl Poper, oslanjajući se na starogrčka i neka novija iskustva konstatuje da nije princip demokratije u tome da je većina uvijek u pravu. Većina može da pravi velike greške. Ne treba zaboraviti da je Hitlerov dolazak na vlast bio legitiman i da su njegova diktatorska ovlašćenja bila odobrena parlamentarnom većinom. U Austriji, preko 90 odsto birača dalo je u odlučujućem trenutku, podršku Hitleru. Prema tome, zaključuje Poper, princip legitimiteta nije dovoljan.
S tim u vezi je i ključno pitanje kako zadovoljiti demokratiju a da se izbjegne majorizacija većine nad manjinom posebno u višenacionalnim zajednicama? Jer, ako se većinski princip odlučivanja, bez ikakvih ograničenja primenjuje u takvim sredinama, on može proizvoditi nedemokratske posledice. Može, naime, služiti kao sredstvo većinskoj naciji da svoje uskonacionalne interese nameće kao opšte interese države. Tako da u heterogenoj sredini princip većine od sredstva demokratske vladavine pretvara se u instrument reakcionarne, hegemonističke i nasilničke vladavine.
(Autor je politikolog)